دنیای سئو دنیای بسیار بزرگی است که آگاهی از تفاوت معنای دو کلمه میتواند کسب و کاری متحول نماید.اگر شما یکی از افراد این دنیا و جامعه باشید برای یکبار هم که شده ترکیب Intent Targeting یا Interest Targeting را شنیده اید اما آیا می دانید تفاوت این دو واژه غیر مشترک این ترکیبها یعنی Intent و Interest چیست؟
دانستن تفاوت مفهوم این دو کلمه به شما کمک خواهد کرد که چگونه استراتژی محتوا داشته باشید و بتوانید پیشنهاداتتان را در مقابل افراد مناسب و در بهترین زمان ارائه دهید.
مفهوم Intent و Interest در سئو
Intent و Interest در سئو دو مفهوم مهم هستند که درک آنها برای تولید محتوای موفق ضروری است. آگاهی از تفاوت معنایی این دو واژه در سئو میتواند رمز ورود ما به سرویس جدید و جذاب گوگل (Google Discovery) باشد.
Intent
این واژه (در حالت اسم) به معنای قصد، منظور، نیت و به طور کلی هر موضوعی است که از قبل به آن فکر کرده و با پیش زمینهای به سراغ آن خواهیم رفت.
قصد کاربر (user intent): در سئو، قصد کاربر به هدف یا انگیزه کاربر برای جستجو یک عبارت یا کلمه کلیدی اشاره دارد. به عبارت دیگر، قصد کاربر نشاندهنده آن است که کاربر قصد دارد با جستجو چه کاری انجام دهد.
Intentهای مختلفی وجود دارند که میتوان آنها را به دو دسته اصلی تقسیم کرد:
Intentهای اطلاعاتی: این Intentها نشاندهنده آن هستند که کاربر به دنبال کسب اطلاعات در مورد یک موضوع است. به عنوان مثال، اگر کاربر عبارت “تلویزیون سامسونگ” را جستجو کند، قصد او کسب اطلاعات در مورد ویژگیهای تلویزیون سامسونگ است.
Intentهای تجاری: این Intentها نشاندهنده آن هستند که کاربر قصد دارد اقدامی را انجام دهد. به عنوان مثال، اگر کاربر عبارت “خرید تلویزیون سامسونگ” را جستجو کند، قصد او خرید تلویزیون از برند سامسونگ است.
interest
معنی این کلمه در حالت اسم “علاقه” است. البته در برخی موارد به معنای سهم و سود نیز بوده ولی در مباحث سئو به همان معنای علاقه است.
علاقه کاربر (user interest): علاقه کاربر به تمایل یا اشتیاق کاربر به موضوعی گفته میشود. به عبارت دیگر، علاقه کاربر نشاندهنده آن است که کاربر به موضوعی علاقهمند است یا به آن اهمیت میدهد.
Interestها میتوانند بسیار متنوع باشند. به عنوان مثال، یک کاربر ممکن است به پیتزای ایتالیایی، موسیقی، ورزش یا فیلم علاقه داشته باشد.
تفاوت Intent و Interest در سئو
تفاوت اصلی بین قصد کاربر و علاقه کاربر در این است که قصد کاربر به هدف یا انگیزه کاربر برای جستجو اشاره دارد، در حالی که علاقه کاربر به تمایل یا اشتیاق کاربر به موضوعی اشاره دارد.
در سئو، هدف از درک قصد کاربر این است که بتوانیم محتوای خود را به گونهای تولید کنیم که با قصد کاربر مطابقت داشته باشد. این کار به ما کمک میکند تا رتبه وبسایت خود را در نتایج جستجو بهبود دهیم.
برای درک قصد کاربر میتوانیم از ابزارهای مختلفی استفاده کنیم و در واقع مبنای محتوایی که هم اکنون در نتایج جستجو میبینیم Intent هایی است که کاربران برای موتورهای جستجو خلق کردهاند. کلمات کلیدی نمونه بارز ّIntent کاربران است
درک Intent کاربر به ما کمک میکند تا محتوای خود را به گونهای تولید کنیم که نیازهای کاربر را برآورده کند. این کار میتواند به بهبود رتبه وبسایت ما در نتایج جستجو کمک کند.
به عنوان مثال، اگر بدانیم که کاربری قصد دارد طرز تهیه پیتزای ایتالیایی را یاد بگیرد، میتوانیم محتوایی تولید کنیم که شامل دستور پخت پیتزای ایتالیایی باشد. این محتوا با نیاز کاربر مطابقت دارد و احتمال بیشتری دارد که کاربر آن را مطالعه کند و با آن تعامل داشته باشد.
علاوه بر قصد کاربر، علاقه کاربر نیز میتواند در سئو نقش داشته باشد. به عنوان مثال، اگر محتوای ما با علاقه کاربر مطابقت داشته باشد، کاربر احتمال بیشتری دارد که آن را مطالعه کند و با آن تعامل داشته باشد. این کار میتواند به بهبود رتبه ما در نتایج جستجو کمک کند.
به عنوان مثال، اگر وبسایتی در زمینه پیتزا فعالیت میکند، تولید محتوا در مورد پیتزا میتواند به جذب کاربران علاقهمند به پیتزا کمک کند. این کار میتواند به افزایش بازدید وبسایت و بهبود رتبه آن در نتایج جستجو کمک کند.
از جمله سرویسهایی که بر مبنای علاقه کاربران ساخته شده میتوان به گوگل دیسکاور اشاره کرد.
گوگل دیسکاور یک سرویس جدید از گوگل است که محتوای مرتبط با علایق کاربران را به آنها نمایش میدهد. این سرویس میتواند فرصت مناسبی برای وبسایتها باشد تا به مخاطبان جدیدی دست پیدا کنند.
برای اینکه وبسایت شما در گوگل دیسکاور نمایش داده شود، باید محتوای مرتبط با علایق کاربران تولید کنید.
در واقع گوگل دیسکاور سرویسی مشابه با اکسپلور اینستاگرام است که با نشان دادن پستهای مورد علاقه، زمینه جذب مخاطب دیگری را برای وبسایتها در فضای وب فراهم کرده است. گوگل دیسکاور از هوش مصنوعی برای شناسایی و درک علایق کاربران استفاده میکند و سپس محتوای مرتبط با آن علایق را به آنها نمایش میدهد.
اینجاست که شما باید بدانید علاقه مخاطبین سایتتان (Interest Audience) چیست و بر اساس علایق او محتوا تولید کنید. با اینکار شانس بیشتری برای ورود به دنیای گوگل دیسکاور خواهید داشت
پیش از هرگونه اجرای پروژههای محتوایی در نظر داشته باشید که خواسته مخاطب چیست و قرار است از چه طریقی با محتوای شما تعامل داشته باشد. با در نظر گرفتن این موضوع خواهید توانست محتوایی مبتنی بر intent یا interest او طراحی کنید. اگر خوراک و ورودی وبسایت شما از طریق سرچ باشد باید به سراغ intentها و کلمات کلیدی بروید و اگر قصد ورود به سرویس گوگل دیسکاور را داشته باشید باید تمرکز خود را بر interest کاربران قرار دهید.